Mitä hyötyjä ja haasteita Youtube-kanavassa on?

Viime viikolla julkaisimme Halo Creatorsin ensimmäisen Youtube-videon ja samalla koko Youtube-kanavan. Jälleen uuden somekanavan ja -alustan valloittaminen oli pitkän harkinnan takana, ja mietimme paljon niin hyötyjä kuin haittojakin.

Selviä haittoja ja haasteita ovat ehdottomasti aika ja taas puhtaalta pöydältä aloittaminen. Aikaa kuluu jo nyt asiakkaiden sekä kaikkien muiden somekanaviemme parissa, ja haluaisimme omien kanaviemme sisältöjen tuottamisen olevan vielä tätäkin aktiivisempaa. Aika tulee siis ehdottomasti olemaan isoin haaste, mutta tiukalla sitoutumisella, määrätietoisuudella ja aikatauluttamisella selätämme tämän varmasti. Puhdas pöytä on aina haastava, kun yleisö täytyy kerätä taas ihan alusta saakka. Yleisön suhteen Youtube on muutenkin alustana ehkä vähän hankalahko, sillä se usein mielletään lasten ja nuorten viihdepaikaksi.






Näistä haasteista huolimatta koimme mahdolliset hyödyt suuremmiksi, ja siksi tämäkin kanava meidän kannatti lanseerata. Suurimpina hyötyinä Youtubessa on ehdottomasti hakukonenäkyvyys, sillä Youtube-videot nousevat Google-hauissa blogitekstien ja muiden nettiartikkeleiden tapaan, toisin kuin esimerkiksi Instagramin, Facebookin, TikTokin ja muiden lyhytaikaisen sisällön somekanavien julkaisut. Youtubesta myös haetaan jatkuvasti enemmissä määrin opetustyylisiä videoita, faktatietoa ja muuta asiasisältöä, aivan kuten muualta netistä ja blogeista. Meillä on ajatuksena tuottaa Youtubeen myös vinkkisisältöä ja muuta vastaavaa, joten siksi Youtube tuntuu potentiaaliselta alustalta meille.

Haluamme ehdottomasti jatkossa tuottaa videosisältöjä enemmän, sekä tulevaisuudessa haaveissa on saada toimeksiantojakin videosisältöjen suhteen. Tämän vuoksi Youtube-kanava on erittäin oleellinen, referenssien ja muun videotuotannon esimerkkien suhteen. Ensimmäinen referenssivideomme miljöökuvauksesta onkin jo nähtävillä täällä.

Totta kai videosisällöt tuovat enemmän henkilökohtaisia persooniamme esiin, tekevät meistä helposti lähestyttävämpiä ja kasvomme yrityksen takana tulevat tutummiksi, ja se on meille hyvin tärkeää. Haluamme, että asiakkaat ja potentiaaliset asiakkaamme tuntevat meidät, ja uskomme sen myös tekevän hyvää myynnille tulevaisuudessa. Me molemmat pidämme videosisältöjen tuottamisesta, mutta oman naaman kuvaaminen ja puhuminen videolle on molemmille ihan vierasta sekä täysin mukavuusalueen ulkopuolella. Siksi tämä onkin samalla pieni haaste itsellemme, sillä kehittyähän tässä jatkuvasti halutaan. Ja se tapahtuu ehdottomasti silloin, kun hypätään täysillä mukavuusalueiden ulkopuolelle.






Vaikka haasteena Youtubessa on yleiskäsitys yleisöstä ja se, ettei se sopisi meidän toivomaamme kohderyhmään, koemme senkin toisaalta hyötynä. Todellisuudessa Youtubea katsovat kaiken ikäiset, toki erilaisin agendoin. Esimerkiksi valtaosa Youtuben käyttäjistä on meidän itsemme ikäistä käyttäjäkuntaa, ja joukossa on varmasti paljon toisia yrittäjiäkin, joita nimenomaan haluamme tavoittaa. Myöskin se, että vastaavaa kohderyhmää tavoittavia Youtube-kanavia ei juurikaan ole, on ehdottomasti hyöty ja näemme sen markkinarakona. Samoin Youtuben nuorempi käyttäjäkunta sisältää varmasti tulevaisuuden yrittäjiä, eli potentiaalisia asiakkaita meille. Osasyy siis Youtube-kanavan perustamiseen on jälleen potentiaalisen asiakaskunnan tavoittaminen uudesta paikasta, uudelta alustalta.

Me näemme tässä paljon potentiaalia, ja juuri nyt Youtube-kanava tuntuu todella hyvältä ja kiinnostavalta lanseeraukselta meille. Julkaisemme uutta sisältöä kanavallemme aina keskiviikkoisin, joten käy ihmeessä tilaamassa meidän kanava.









Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *