5 parasta ilmaista kuvapankkia






Kuvapankit ja valmiit kuvat nopeuttavat huomattavasti monien yritysten sisällönluomista, nettisivujen rakentamista sekä sosiaalisen median sisältöjen tekoa. Kuvapankkeja on olemassa ihan valtavasti, ja aina tilanteeseen löytyy jostakin sopiva kuva. Kuvapankkeja on olemassa ilmaisia sekä maksullisia, eikä mitä tahansa kuvaa voi napata omiin sisältöihinsä.

Me Halo Creatorsilla emme koskaan itse käytä kuvapankkien kuvia omissa sisällöissämme tai asiakkaidemme sisällöissä. Kuvapankit jakavat usein paljon mielipiteitä ja vaikka emme sisällöntuotannon ammattilaisina ymmärrettävästi voi niitä hyödyntää itse, koemme niistä kuitenkin olevan apua monelle yrittäjälle. Minulta on myös pariin otteeseen kysytty kuvapankeista, joten haluan ehdottomasti vinkata muutamasta tietämästäni hyvästä vaihtoehdosta. Näistä on varmasti hyötyä edes jollekin eikä muiden yrittäjien valinta käyttää kuvapankkikuvia ole meiltä missään nimessä pois 🙂



Kuvapankkien plussat ja miinukset

Alkuun käydään hieman läpi kuvapankkien plussia ja miinuksia, jotta voit päättää mihin oma mielipiteesi näiden suhteen jakautuu. Ehdottomina plussina kuvapankeista mainittakoon helppous ja nopeus. Saat visuaalista sisältöä nettisivuillesi ja someen (jotkut käyttävät jopa mainoksissa) nopeasti, ilman kuvausten järjestämistä. Ne säästävät aikaa sekä rahaa, kun kuvituskuvat löytyvät valmiina.

Miinuksia on puolestaan persoonattomuus ja kuvituskuvamainen ote. Kuvapankkien kuvat ovat todella usein kuvituskuvatyylisiä, joiden kautta voi olla hankala välittää tunnetta. Ne eivät välttämättä jää mieleen. Myöskin kuvat eivät ole sinun ottamiasi tai juuri sinun yritystäsi varten otettuja ja valitsemillasi kuvilla on usein monta eri kuvaajaa, jolloin kuvien läpi on hankala välittää omaa brändiäsi ja yrityksesi persoonaa. Kuvapankkikuvien käyttö on myös hyvin yleistä, jolloin vaarana on aina se, että joku muu yritys käyttää samoja kuvia.

Miinuksista huolimatta monelle yrittäjälle, etenkin yksinyrittäjälle kuvapankki voi olla suuri pelastus. Parhaimman hyödyn kuvapankkien valmiista kuvista saa kun penkoo pankkien syövereitä kunnolla ja käyttää tarkkoja hakusanoja. Tällöin saattaa löytää helmiä, joita moni muu yritys ei ole vielä ehtinyt käyttää. Oman yrityksesi brändiä ajatellen kannattaa etsiä juuri omaan brändiisi sopivia kuvia ja mahdollisesti valita vain yhden kuvapankin kuvia käytettäväksi, tai jos mahdollista, yhden kuvaajan ottamia kuvia yhteneväisyyden säilyttämiseksi.





5 parasta ilmaista kuvapankkia

Lähestulkoon jokainen tietää Pexelsin ja Pixabayn, joiden syövereistä löytää miljoonittain kuvia ja silloin tällöin juuri sopivia omiin tarkoituksiin. Näissä molemmissa on todella “kuvapankkimaisia” kuvituskuvia ja siksi haluammekin jakaa viisi muuta, hieman persoonallisempaa ilmaista kuvapankkia. Muistathan, että kuvia, joilla on CCO-lisenssi, voi käyttää mihin tahansa tarkoitukseen, myös kaupalliseen käyttötarkoitukseen. Tämä lisenssi kannattaa tarkistaa varmuuden vuoksi jokaisen kuvan kohdalla, jota aiot käyttää, sillä ilmaisetkin kuvapankit saattavat sisältää muilla lisensseillä merkittyjä kuvia.



Unsplash on viime vuosina todella yleistynyt kuvapankki, josta löytyy tunnelmallisempia, lifestyle-henkisempiä kuvia. Tämän kuvapankin kuvat sopivat erityisesti nettisivujen kuviksi, nettisivuartikkeleiden tai blogitekstien kuvitukseen tai sosiaaliseen mediaan.

Splitshire on hyvin edellä mainitun tyylinen, mutta ehkä hieman kuvapankkimaisempi kuvasisällöiltään. Täältä löytyy myös ilmaisia kuvapankkivideoita käytettäväksi.

Styled Stock on puolestaan ehkä hieman lämminhenkisempi ja tietyllä tapaa feminiinisempi kuvapankki, josta löytyy kauniita flatlay-kuvia. Erityismaininta siitä, että ihmisiä sisältäviä kuvia on paljon (ne vetoavat paremmin emotionaalisesti). Tämän kuvapankin kuvat sopivat erityisesti sosiaaliseen mediaan.

Gratisography on graafisempi ja hauskempi kuvapankki. Loistavia kuvia someen, nettisivuille tai tehostekuviksi!

Picjumbo sisältää enemmän kuvapankkityylisempää sisältöä, mutta silti oikein käypiä kuvia lifestyle-sisältöihin. Näitä on helppo käyttää esimerkiksi somesisällöissä, joissa kuvan päälle lisätään itse tekstiä.





Sinun oma, henkilökohtainen kuvapankki?

Sisällöntuotannon ammattilaisena kuitenkin suosittelen kaikista eniten käytettävän omia ja itse otettuja kuvia. Näin varmistat kuvien käyttöoikeuden, sinun näköisesi sisällön ja vahvistat omaa brändiäsi. Oman henkilökohtaisen kuvapankin rakentaminen olisi viisasta ja tällaista olenkin itseasiassa päässyt toteuttamaan muutamallekin asiakkaalle. Meidän kautta onnistuu kuvaukset, joissa otetaan mahdollisimman monipuolista sisältöä. Kuvat editoidaan ja toimitetaan sinun käyttöösi, jolloin voit hyödyntää niitä milloin vain haluat yrityksesi nettisivuilla, sosiaalisessa mediassa tai missä ikinä haluatkaan. Kuvauksia voidaan toteuttaa tasaisin väliajoin muutaman kuukauden välein, jolloin henkilökohtainen kuvapankkisi pysyy aina ajan tasalla ja uutta sisältöä löytyy tarvittaessa.

Juuri sinun yrityksellesi räätälöity ja toteutettu kuvapankki takaa sen, ettei kukaan käytä samoja kuvia. Kuvat ovat sinun, yrityksesi ja brändisi näköisiä ja otettu yrityksesi miljööstä. Kuvilla vahvistat brändimielikuvaa ja valmis sinulle toteutettu kuvapankki säästää omaa aikaasi esimerkiksi sosiaalisen median julkaisuja toteuttaessa.

Kysy oman kuvapankin toteuttamisesta lisää sähköpostitse.









Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

46 Comments

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *